Cele nauczania: Uczeń wie: - co to jest przewodnik i izolator elektryczny - w jaki sposób można sprawdzić doświadczalnie czy ciało jest izolatorem czy przewodnikiem elektrycznym Uczeń potrafi: - zbudować prosty obwód elektryczny - ustalić na drodze doświadczalnej czy ciało jest izolatorem czy przewodnikiem elektrycznym - zaplanować i wykonać proste doświadczenie fizyczne - sformułować wnioski z przeprowadzonego doświadczenia - pracować w zespole
Środki dydaktyczne: przewody elektryczne, baterie, żaróweczki, encyklopedie, podręczniki, przygotowane przez nauczyciela teksty przewodnie, przyniesione przez uczniów różne przedmioty np.: łyżeczka metalowa, spinacz, linijka plastikowa, gumka do mazania, nożyczki....
Metoda pracy: metoda przewodniego tekstu
Forma pracy: praca zespołowa
Przebieg pracy: Nauczyciel informuje uczniów o celu zajęć - zbadanie przewodnictwa substancji. Następnie przypomina zasady pracy w grupach i dokonuje podziału uczniów na zespoły. Każdy zespół otrzymuje tekst przewodni, który jest wskazówką dla uczniów w jaki sposób mają pracować, lecz nie podaje gotowego rozwiązania zadania. Podczas pracy zespołów nauczyciel służy pomocą i dba o bezpieczeństwo uczniów.
Tekst przewodni: I. INFORMACJE (ustnie) 1. Co to jest schemat obwodu elektrycznego? 2. Jakim symbolem przedstawiamy: żarówkę, przewód, baterię? 3. O jakich zasadach należy pamiętać budując obwód elektryczny? 4. Jakie substancje nazywamy przewodnikami, a jakie izolatorami elektrycznymi? (sprawdź w encyklopedii)
II. PLANOWANIE 1. Co jest Ci potrzebne aby zbadać, które ciała przewodzą prąd elektryczny? 2. Jak będzie wyglądać schemat obwodu elektrycznego? 3. Jaka będzie kolejność wykonywanych czynności? 4. W jaki sposób zapiszesz wyniki pomiarów?
III. USTALENIA 1. Ustal z nauczycielem czy prawidłowo wykonałeś zadanie I i II. 2. Pobierz potrzebne pomoce.
IV. REALIZACJA 1. Zanim podłączysz zbudowany obwód do źródła prądu, uzgodnij z nauczycielem poprawność połączeń. 2. Zapisz cel doświadczenia, potrzebne pomoce, schemat obwodu i wyniki pomiarów w zeszycie.
V. SPRAWDZANIE 1. Jaki wniosek wynika z Twoich pomiarów? 2. Czy koledzy otrzymali taki sam wynik? 3. Czy koledzy napotkali na takie same trudności?
VI. ANALIZA 1. Co byś poprawił w swojej pracy? 2. Czego oczekiwałbyś od nauczyciela, aby zadanie wykonać lepiej?
Po zakończeniu doświadczeń praca każdej grupy jest szczegółowo omawiana oraz zostaje oceniona.
Opracowała Joanna Kalaga |